Rapport Leergeld doet ertoe uitgereikt

Met trots presenteert Leergeld Nijkerk het landelijke rapport ‘Leergeld doet ertoe’. Het rapport in boekvorm is door Monique van Rooyen van Stichting Leergeld Nijkerk officieel overhandigd aan wethouder Broekman. ‘Leergeld doet ertoe’ is de eindrapportage van een landelijk onderzoek naar de waardering van de Leergeld aanpak. Het onderzoek is uitgevoerd door het Instituut voor Publieke Waarden en mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Oranje Fonds. De publicatie laat zien hoe de Leergeld aanpak van aanvullende waarde is op de aanpak van gemeenten en andere instanties, waarbij het niet alleen gaat om wat Leergeld doet voor de kinderen en hun ouders, maar ook om hoe Leergeld dat doet. De menselijke benadering van Leergeld blijkt regelmatig in schril contrast te staan met hoe gezinnen door sommige instanties zijn behandeld. Het huisbezoek wordt daarbij sterk gewaardeerd, vanwege de laagdrempeligheid, betrokkenheid en persoonlijke benadering van intermediairs. Wethouder Broekman is blij dat de gemeente en Leergeld samenwerken en goed afstemmen. “Ik zie er naar uit om het rapport door te nemen en meer te weten te komen over de Leergeld aanpak”, aldus wethouder Broekman. Van Rooyen geeft aan dat het rapport vooral ook kan inspireren. Het volledige rapport is online te lezen via de website van Leergeld Nijkerk.

Ervaring en beleving ouders
‘Leergeld doet ertoe’ is een kwalitatief onderzoek waarin de ervaring en beleving van ouders centraal staat. De Leergeld aanpak is bekeken vanuit 3 perspectieven: ervaren waarden door ouders, welk verschil Leergeld maakt en Leergeld in breder perspectief. Het rapport ‘Leergeld doet ertoe‘ laat zien dat de persoonlijke aanpak van Leergeld ervoor zorgt dat naast de bereikte kinderen, ook hun ouders een zetje in de rug krijgen. Ouders ervaren onder meer dat dat ze te vertrouwen zijn, gezien en gehoord worden en respectvol en zonder oordeel geholpen zijn. In het rapport is ook te lezen dat de Leergeld aanpak op drie punten bijdraagt aan het verbeteren van de gezinssituatie omdat de kinderen kunnen participeren en omdat de vicieuze cirkel wordt doorbroken. Het blijkt dat het vaak het beginpunt van een positief ontwikkeltraject is. In het kader van het breder perspectief maakt Leergeld ook zeker een verschil. In het rapport is te lezen over het maatschappelijk rendement en dat de aanwezigheid van een Leergeldstichting bijdraagt aan het realiseren van beleidsdoelstellingen van gemeenten en andere instanties. Dit leidt uiteindelijk tot kostenbesparing. Ook kan de Leergeld aanpak leiden tot een meer betrokken lokale samenleving, waarin mensen voor elkaar klaar staan en elkaar verder helpen. In het kader van legitimiteit draagt Leergeld direct en indirect bij aan wettelijke doelen, zoals de Participatiewet, Jeugdwet, Cliëntenondersteuning en dergelijke. Naast de resultaten van het onderzoek zijn er ook veel persoonlijke verhalen en citaten van ouders opgetekend.

Informatie en aanvraag via website

Via leergeldnijkerk.nl kunnen ouders een aanvraag doen als zij hulp van Leergeld Nijkerk nodig hebben. Als een gezin nog niet bekend is bij Leergeld wordt altijd eerst een huisbezoek ingepland voor uitleg over Leergeld en de inkomenscheck. Leergeld Nijkerk is een fonds dat volledig werkt met vrijwilligers. E

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.